رایورز

www.rayvarz.com

رایورز

www.rayvarz.com

اگر به پشت میز نشستن علاقه دارید بخوانید

وقتی در آن دسته از افراد جای می گیرید که زیاد پشت میز می نشینید باید کم کم با ارگونومی هم آشنا شوید: ارگونومی یا همان مهندسی فاکتورهای انسانی، علمیست که در آن ابزارها، دستگاه ها، محیط کار و مشاغل را با توجه به توانایی هایی جسمی – فکری و محدودیت ها و علائق انسانها، طراحی می شود.

ابزار شما در پشت میز نشینی و کار با کامپیوتر هم که مشخص و مبرهن است میز و صندلی شما باید استاندارد های لازم را داشته باشد وقتی ساعت ها بر مانیتور خود نگاه می کنید و یک به یک از ایمیلتان راهکار ها را جلو می روید وقتی از نرم افزار اتوماسیون اداری شرکت خود پیام ها را یکی پس از دیگری پاسخ می گویید مراقب سلامتی خود هم باشید

ارگونومی با هدف افزایش بهره وری، با عنایت بر سلامتی، ایمنی و رفاه انسان در محیط و محل کار، شکل گرفته است. همچنین این علم میخواهد بجای سازگار کردن انسان با محیط، محیط را با سیستم انسان سازگار کند. در این راستا، سازمان بین المللی کار ، لغت ارگونومی را به معنای متناسب کردن کار و شغل برای انسان تعریف کرده است.

 

لغت ارگونومیک از لغات یونانی «ارگون» به معنای«کار» و «نوموس» به معنای «قانون» گرفته شده است و اصطلاحا به معنی انطباق کار برای افراد، از طریق طراحی وظیفه و روش‎ها و نیز انطباق افراد با کار از طریق استفاده مناسب از چیدن روش‎های صحیح است.

 
فراموش نباید کرد که انسان‎ها دارای محدودیت هستند و برای اینکه بتوان با وجود محدودیت‎ها فعالیت مناسبی داشت، ما بار ها برای انسان تعریف کرده ایم که باید هدف های بزرگ را به اهداف کوچکتر طبقه بندی کنیم حتی در نوشته های خود در مکاتبات اداری خود در نرم افزارهای گردش مکاتبات در اتوماسیون اداری در ایمیل ها همه و همه در نظر داشته باشیم که ما محدودیتهایی برای انجام داریم
گاهی احتیاج به قدم زدن هست
گاهی باید به نقاط دور نگریست
گاهی باید مستقیم فقط از روبرو نگاه کرد
باید هر از چند گاهی دوید
برای مستقیم نگاه کردن دستورات ارگونومی را رعایت کنید: کاربرد مؤثر ارگونومی در طراحی سیستم کاری می‎تواند تعادلی را بین ویژگی‎های کارگر و نیازهای شغلی برقرار کند. این علم، گستره وسیعی را در زمینه طراحی کار، ابزار، تجهیزات، ماشین‎آلات، ایستگاه کار و سیستم‎ها در موارد مختلف صنعتی، آموزشی، ورزشی و غیره در بر می‎گیرد.
از مهمترین مشکلات شغلی شناسایی شده آسیب‎های اسکلتی–عضلانی مرتبط با کار است که با به کارگیری برنامه‎های ارگونومیکی می‎توانند مدیریت شوند.
بیماری‎های اسکلتی عضلانی مهمترین عامل روزهای از دست رفته کاری و عدم کارایی و هزینه‎های پزشکی در محیط کار هستند. 
بررسی‎های ارگونومیک محیط کار و برنامه‎های ارگونومیک کمک مؤثری می‎کند تا بتوان این بیماری‎ها و علل آنها را در محیط کار شناسایی کرد و آنها را تحت کنترل قرار داد.
یکی از اساسی‎ترین مراحل در یک برنامه ارگونومیک کار شناخت واحدها و شغل‎هایی بوده که بیماری‎های اسکلتی- عضلانی در آن از شیوع بالاتری برخوردار هستند.
بنابر تمام موارد مذکور در بالا برای خود برنامه استراحت در هر کاری را قرار دهید. ماشینی شدن را از خود دور کنید و گاهی با فکر کردن کارهای خود را تسهیل کنید نتایج خوب بدست آمده را با همکارانتان در اتوماسیون اداری به اشتراک بگذارید.
 

حداکثر، چند ساعت در هفته باید کار کنید؟

ساعت کاری اداری در روز به طور معمول 9 ساعت یا 8 ساعت و با ساعت آزاد برای ظهر می باشد و به طور معمول هر شرکتی و هر سازمانی با همین تیتر و اعمال قوانین خود ساعت را تایید می کند که تغییر آن برای چند ساعت در هفته معمولا مقدور می شود که در نرم افزار حضور و غیاب هر سازمان به خوبی مشخص می شود و میشود از سیستم های مدیریت حضور کارکنان این موارد را دید.

حال با این تعداد ساعت کار با کارهای گاها دوم و سوم هم باید به فکر خود باشیم و میزان ساعت کار خود را تنظیم کنیم.

اصولا بیش از چهل ساعت کار در هفته استرس زا می شود و نارضایتی و عوامل خطرساز و بیماری‌ به دنبال خواهد داشت.

ساعات کار طولانی در هفته ( ۶۱ تا ۷۰ ساعت)، احتمال خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را تا ۴۲ درصد افزایش می‌دهد. باید این موارد را در سیستم حضور و غیاب خودتان چک کنید که به خاطر دریافتی بیشتر اینهمه احتیاج به کار شاید نباشد و باید هوشمندانه تر و مطلع تر کارها را پیش برد و از کارهای تکراری جلوگیری کرد برخی مسئولیت ها را با برخی انواع واگذاری مثل اتوماسیون اداری به دیگران محول کرد و از همین طریق اتوماسیون اداری گاهی به خودتان یادآور شوید که نباید بیش از اندازه کار کنید. شما به عنوان مدیر فقط شخص خودتان مدیریت حضور کارکنان را مد نظر داشته باشید .

پزشکان متعددی بر این اعتقادند که هر چه این میزان ساعت کاری از حد معمول افزایش یابد میزان بیماری هم به همین میزان بیشتر خواهد شد پس میزان اضفه کاری شما در تایم شیت و سیستم حضور و غیاب با بیماری شما  هر دو با هم اضافه خواهند شد، اما هر چه در اتوماسیون اداری در تعاملات بیشتر باشید حتما بهتر در کار پیش خواهید رفت.

نگرشی بر بایگانی مکاتبات اداری

چکیده: تعاریف عام و خاص در مکاتبات اداری، انواع اسناد، مدیریت اسناد و زیرشاخه های آن ، اتوماسیون اداری و ... از جمله مطالبی است که در این مقاله بدان پرداخته خواهد شد. هم چنین به انواع بایگانی و نظامات موجود در آن، وظایف اصلی دبیرخانه و تشکیل پرونده اشاره خواهد گردید.

به آن چه قابل استناد باشد، سند می گویند. سند و مدرک دو واژه مترادف می باشند که در نوشتار و گفتار هر دو به یک معنی به کار برده می شوند. از نظر ارزش،  یک سند می تواند حاوی ارزش های زیر باشد: 

سند

  • اداری (مانند نامه های اداری، صورت جلسه های اداری که تمامی این موارد در اتوماسیون اداری وجود دارند و ...)
  • مالی (مانند چک، اوراق بهادر و ...)
  • حقوقی (مانند سند مالکیت، گواهی امضا و ...)
  • تاریخی (مانند عهدنامه های میان کشورها، نامه های قدیمی و ...)
  • علمی (مانند پایان نامه دانشگاهی، گواهی اختراع و ...)
  • فرهنگی (مانند اسناد مربوط به خط، اسناد مربوط به آداب و رسوم و ...)
  • نظامی (مانند نقشه های جنگی، اسناد تولید سلاح های نظامی و ..

 

مدیریت اسناد

 
مدیریت اسناد عبارت است از تهیه، تنظیم و اجرای مکانیزم مناسب برای تسهیل و تسریع در دسترسی به مکاتبات، اسناد و مدارک مورد نیاز از مرحله ایجاد سند تا مرحله امحاء سند، نرم افزار اتوماسیون اداری و گردش مکاتبات همین موارد را مدیریت می کنند
 
شاخه های مختلف مدیریت اسناد
 
  • مدیریت ارسال و مراسلات: مجموعه روش های عملیاتی جهت نگهداری، تنظیم و طبقه بندی اسناد به منظور تسهیل در مراجعه به آنها : نمونه آن در اتوماسیون اداری
  • مدیریت فرم ها: مجموعه عملیات به منظور یکنواخت (استاندارد) سازی فرم ها در تمام سطوح سازمان  : نمونه آن در نرم افزار اتوماسیون اداری
  • مدیریت گزارش ها: جمع آوری اطلاعات به منظور اتخاذ تصمیمات صحیح  : نمونه آن در اتوماسیون اداری
  • مدیریت دستورالعمل ها: ایجاد شیوه قابل اطمینان جهت دسترسی به کلیه اطلاعات مربوط به قوانین، مقررات و دستورات  : نمونه آن در اتوماسیون اداری
  • مدیریت مکاتبات: گردش مکاتبات و مدیریت آن ایجاد یک مکانیزم صحیح به منظور "ایجاد ضوابط و معیارهای صحیح مکاتبات"، "به کار بردن روش های نو برای اداره توده های انبوه نامه ها"، "تسهیل نگارش اداری از طریق تهیه و توزیع مجموعه نامه های یکسان" و "اصلاح کیفیت نامه های اداری"  : نمونه آن در اتوماسیون اداری